söndag 26 maj 2013

........................svensk populism och PK-trenden ljuger om svenska ord


 

 

 

Till Polisen, polisstyrelsen, Rikspolisstyrelsen, polisen i Husby, polisen i Västerort, i samband med Husby

Om ordval.

Bloggen såg i en tidning, en intervju med en polis, i samband med att poliskåren sades ha yttrat skällsord eller liknande över bråkigt folk under den första nattens kravaller i Husby. Den intervjuade polisen menade att ordet neger skulle vara helt oacceptabelt, och poliser som yttrade felaktiga ord skulle straffas.

Reportrar hamnar under yrkesutövning ofta i situationer att bli anklagade för ditt och datt angående ordval.

Som reporter skriver yrkesreportern och  säger yrkesreportern neger, eftersom ordet neger finns med i den svenska akademins ordlista. Den akademilistan är riktmärke för svensk språkvård. Så länge ordet neger finns i den svenska akademins ordlista skall ordet neger brukas, som relevant ord för en människa söder om Sahara.

För att tydliggöra ordet neger vill Bloggen berätta en sann händelse. En kväll i en liten ort i Afrika sa en svensk att han skulle åka till Sverige på besök. Vad skall jag säga, undrade svensken till sin lokala, svarta kompis? Säger jag att jag var ute och drack öl sista kvällen med min negerkompis, då kallar Sverige mig för rasist. Bäste kompisen – en neger - tvärtände. Han frågade att va faan har du för analfabeter i ditt land däruppe. Kan dom inte läsa? I vilken jäkla uppslagsbok som helst står att den som bor söder om Sahara och har etnisk tillhörighet i Afrika, den är neger. Det är vad jag är, jag vill vara och skall vara neger, jag är stolt över att vara neger, och ingen jävla analfabet i Sverige skall kalla mig något annat. Svensken hade då påpekat att han borde kalla sin lokale polare för färgad, i Sverige. Han blev ursinnig, denne färgade i Afrika. – Ingen har målat mitt skinn, skrek han genomförbannad. De där svenskarna måste försöka lära sig att läsa, sa den väl utbildade negern i ett litet samhälle i Afrika. Och det där är alltså sant, händelsen har utspelats.

DU polisen, som sa att dina kompisar skall straffas om de säger neger, du får svårt att sätta dit dina polare. Dom har all rätt att säga neger. Och alla negrer i Afrika är stolta över att vara negrer. Tro Bloggen, Bloggen vet. Och dessutom: så länge ordet neger står i den svenska akademins ordlista – då skall svenskar använda sig av ordet neger – inte något slags populistiskt modeord som färgad eller liknande.

Det finns fler fakta om svenskarnas felaktiga ordval i samband med ordet neger, men det får bestå. Allt sagt i all vänlighet och hoppas ni begriper bättre nu…..












 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade, finns mängder av bilder och texter i de äldre inläggen.