onsdag 17 februari 2016

Lions och LuciaAnna på Gefle Dagblad


Till Lions i Gävle, Gävle kommun och Gefle Dagblad.

Från självaste chefredaktören Anna Gullberg på Gefle Dagblad

Självklart visste alla som kände till mig att när jag kom till Gävle skulle med allra största sannolikhet ske förändringar. Sådan är jag. Och visst hade de rätt. Som det här med Lucia och Lion i Gävle. Jag är feminist, precis som min skriverska som har en blogg i Gefle Dagblad, som skrev en kolumn om just Lucia och samarbetet med Lion, eller mer korrekt, det före detta samarbetet. Jag menar att också jag, Anna, vill ju kanske vara Lucia någon gång under mitt liv. Men jag får inte ens chansen. Jag är för fet, jag kanske inte anses trivsam och behaglig i alla lägen och vem vet om jag kan sjunga? Men vad har det för betydelse om jag är eller saknar allt det där? Vem som helst skall givetvis få vara Lucia och gå runt och käka lussekatter och dricka kaffe klockan fem på morgonen. Om jag är gul som en kines eller röd som en USA-indian eller svart som en neger kan väl inte vara särskilt viktigt, och är jag flata och gillar andra tjejer så vad har det för betydelse i sammanhanget kring Luciatåg på Gävles gator?  Nog kan kommunen fixa fram en stol som håller åt mig på Luciavagnen. Tänk om jag vore negress? Då fick jag inte heller chansen att vara Lucia, eller om jag var transare eller QBtk eller ”hen” eller vad de kallar sig, de där som är könslösa eller har kön av alla sorter i det där sammanhanget. Och ålder? Vad har ålder med Lucia att göra? Lucia är ju jättegammal, hon klarar nog av några år till. Långt vackert hår, tja, jag får väl låta armhålorna behåras som den feminist jag är, så skulle nog jag också duga. Men Gävle är så gammalmodig. Som min skriverska säger i sin blogg i tidningen Gefle Dagblad. Hon har också försökt ”modernisera” Lucia i Gävle. Men det gick inte då heller. Gävles Lucia ”exkluderar” säger min bloggerska, och hon har givetvis rätt. Här skall inga gamla gubbar sitta och avgöra om den och den passar till Lucia. Det avgör jag, jag Anna, så det så. Jag vill att Lucia skall inkludera alla. Asylare, invandrare, negrer och HBTQ-rörelsen och homosexuella, korta och långa med vilken sångröst och hårmodell som helst. Så det så. Tack för ordet. Nu vill jag inte längre ha med Lucia att göra. Jag går och tänder mina egna ljus och klär mig i vit skrud och sjunger på luciadagen i mina egna korridorer här på Gefle Dagblads hus och kanske gör jag detsamma i Arbetarbladets gångar och korridorer bland pigga redaktörer som självklart tycker som jag. Så det så. NU skall jag alldeles själv och utan Liongubbarna ut och Lucia, så det så.  Vill ni medborgare i Gävle komma och dricka kaffe på Luciadagens morgon när jag ”lussar” så är ni alla välkomna till mitt öppna Luciahus!

Till föreningen "Jämlikhetens lov", kvinnosamverkan "Vi är som vi är", Gävleorganisationen "UT med traditioner", asylarnas sammanslutning "Kräver att få stå Lucia", Kvinnornas samråd "Lucia var också flata".
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade, finns mängder av bilder och texter i de äldre inläggen.