tisdag 15 maj 2012

..Hemligt programförslag - Eva Hamilton


TILL EVA HAMILTON, TEVEchef.

Kändisen Bard, duktig som faan, i alla möjliga sammanhang. Han presenteras i teve som filosof, musikgeni och en massa annat som har med begåvning att göra. Men varför filosof?

När Bard säger att teve är ytlig, så tycker en himla massa människor detsamma. När Bard säger att de enda teveprogram han följer är Babel och kultursnubben med Kobra, så gör vi en hel hoper med alldeles vanliga svenskar detsamma på grund av egna prioriteringar.

Bloggen är ett exempel. Jag begriper inte varför man måste eller skall ha en massa tevekanaler tillgängliga som man helt enkelt inte hinner titta på. Varför menar Bloggen skall Bard vara filosof bara för att vara som så många andra svenskar? Det förstår inte Bloggen. Vänd på steken. Programmet ”Min sanning” lyfter fram alla de få svenskar som är udda. Hur många gånger har inte det gjorts i svensk teve? Sverige är för litet för att ständigt tjatas om med samma personer. Lena Philipsson är allt från filosof till musiker och vacker brutta. Den där Hälsingskan skall vara med i allt fast hon är nedsupen och dekadent. Blondinbella är ständig och tjatar om sin egoutveckling av småtjejer. Jonas på Skansen kan plötsligt allt, en skådespelerska figurerar givetvis i alla typer av program och författaren hamnar i alla slags lägen så fort han fått en titel ”erkänd”, fast han inte gjort något mer märkvärdigt nu än tidigare i sitt författarskap. Plötsligt kan alla dansa, alla kan sitta i frågesporter och visa hur jävla dålig allmänutbildning de har, MEN, det handlar tamigfaan aldrig om normala svenska människor i teve. I radio sker detsamma, folk i teve blir attraktiva för SR och vice versa, fast svängen från radio till teve tar längre tid. Att gå från radio till teve kräver mer publicitet. Fy faan vad mediefolk är fantasilösa.
Jag sa en gång när feministerna i Umeå hade sitt feministprogram att jag borde faan i mig göra radio med namnet Allan. Tja, man skall inte tipsa till fel person, och snart dök behovet upp av ett mansprogram med namnet Allan? Så nu säger jag igen. Ge mig programmet ”Den vanliga människan” och det blir en hit i SVT: programförslag, så det så!
Det här är förstås ett hemligt tips till Eva Hamilton så ingen annan skall knycka min typ av programförslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade, finns mängder av bilder och texter i de äldre inläggen.