söndag 14 september 2014

Sara Wiklander, Gävle får ett gott liv om hon inser verkligheten som gäller för alla.


 

Till Sara Wiklander, Tierpsgatan, Gävle –
Gävle Dagblad

Hej Sara! Kul att läsa dina rader!

Som du lärt finns det inget fullkomligt liv och ingen fullkomlig värld någonstans på Jorden.

Kul att du inser det.

När jag som svensk har levt hela mitt liv i annat land, närbesläktat med ditt från början, då har jag samma erfarenhet. Det går inte att bli accepterad hur många lokala stamspråk du än pratar eller hur många hustrur du än har om det är kultur med sådant, det spelar ingen roll vad du gör som svensk eller hur mycket du tror du är lokal och av lokal nation.

Jag som svensk har aldrig under mitt liv blivit hanterad som del av det lokala samhället fast jag varit i tanken icke svensk, varit som medborgare icke svensk, men aldrig har jag  i något land blivit accepterad som lokal, eftersom jag är svensk.

Så du ser Sara, ditt problem är globalt. Det är naturligt. Människorna bevarar sin identitet, de bevakar sina revir, det är naturligt för annars skulle alla dö av självutrotning. Så enkelt är det. Ställ in dig på att aldrig bli accepterad till fullo.

Det mår du bättre av. Jag insåg att när jag levde i andra kulturer så blev jag tvungen att tänka så, jag blir aldrig accepterad fast jag kvalificerade för att bli lokal, men det blir ingen. Så jag bestämde mig för att leva i utanförskap.

Det är din stora möjlighet TILL bekväm ÖVERLEVNAD.

Annars mår du illa hela livet.

Sara, jag föddes och hade mina första levnadsår i huset framför ditt och det räckte som skillnad mellan oss barn. Vi i vårt hus slogs med ungarna i ditt hus. Vi bråkade om gungställningar, vi pallade äpplen på småvillornas tomter och jävlades med varandra och slogs  i källargångarna i både ditt och mitt hus. Sara, livet är sådant. Samtidigt fick jag min första lilla kärlek men hon bodde i ditt hus, och det var inte populärt bland ungar i mitt hus. Livet är sådant. 

Så, inse att du aldrig blir accepterad – vi svenskar blir heller aldrig accepterade i andra länder och kulturer. Du är bara ett offer eller en del av den naturliga utvecklingen – kallas evolution. Den naturens gång rår ingen människa på.

Inse det och du Sara får förutsättning för ett gott liv.
Sagt i all välmening och ur globalt perspektiv.

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade, finns mängder av bilder och texter i de äldre inläggen.