onsdag 7 mars 2012

JAG BLIR ALDRIG SOM DU - MEN DU BLIR SOM JAG.

Tänk så lätt alla möjliga blir svenskar.

I tidningarna står, som vore det något att ståta med, att svenskar är gripna för terrorbrott och planerade blodsdåd, svenskar blir mördade och svenskar mördar i alla möjliga sammanhang, men inte en enda gång är det annat än Maud Olofssons nybyggare som bär på nytryckta svenska pass.

Någon hederlig gammal svensk är aldrig inblandad.

Jag minns, efter att ha levt många år i Afrika, varit gift många år med en svart afrikansk kvinna, pratat två lokala stamspråk och visat mig vara totalt lojal med det lokala svarta grannskapet, att en kväll efter gemensamma aktiviteter i jobbet, så sa en bäste kompis att:

Du, Bloggen, du blir aldrig en av oss. Det spelar ingen roll hur många stamspråk du pratar, det spelar ingen roll hur många svarta hustrur du har, det spelar ingen roll att du lever, arbetar, trivs och gör nytta. Du blir  i alla fall aldrig en av oss.

Tänk så olika vi är.
Jag blir aldrig en av dom, men lätt som en plätt, blir de en av oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade, finns mängder av bilder och texter i de äldre inläggen.