fredag 6 juli 2012

.............................Tingsrättens man.



.....................Svensk rättvisa???????????????


Här ett krogsnack antecknat på svensk nattklubb efter samtal mellan en medborgare och en lagom berusad tjänsteman från svensk tingsrätt:


Första kommentaren från denne tingsrättens man kom ganska direkt och burdust men med ett litet inåtvänt leende och förtrolig röst:


_ Tänk om svenskarna bara visste hur den är egentligen. Den svenska rättvisan. Som folk tror så mycket på.



_ Vadååårrråå?



_ Jo,njae, jag tänkte bara högt, sa en menande tingsrättspersonal.



_ Förlåt, men jag hänger inte med.



_ Jo, ja, jag är inte inblandad men jag vet ju hur dom är egentligen. Jag menar hur de driver igenom sina egna värderingar oavsett vad som står i lagboken.



_ Joo, du, säger tingsrättsmannen med ett litet fnitter. Det finns så många udda karaktärer som är rådmän och domare. Aldrig har jag märkt så många konstiga personer inom en yrkeskår som i den juridiska. Jag begriper inte vad det beror på.



Många dricker mycket och jag vet flera stycken
som tycks vara ensamma och underliga.



_ Vad kan det bero på tror du?



_ Ja, jag förstår inte.



_ Kanske ligger det ett hårt socialt tryck över dem?



_ Jag har tänkt på det, sa tingsrättstjänstemannen, förmodligen är det så. En social börda är nog an-  ledningen. Och personerna förändras så mycket när man träffar dom privat att bördan måste verkligen ligga hårt på. Förändringen sitter djupt.


_ Men lagbok är lagbok, det spelar väl ingen roll vem och vad man är?



_ Ha, du skulle bara veta vilka kommentarer man får höra efter och före förhandlingar. Ibland låter det som om ordföranden satt domen på egen hand redan innan han går in till förhandling.


Och så låter nämndemän och ordföranden olika från gång till gång, beroende på om dom märker att personen framför skranket har samma politiska åsikt som de själva, eller inte......

 _  Men så är det ju överallt och det vore

väl konstigt om det vore annorlunda inom juristkåren.


_ Jo, det kanske man kan säga. Men ändå, dom handlägger ju människor och på så vis utgör jurister en annorlunda yrkeskår. Det borde väl medföra yrkesmoral av högsta klass? Tycker du inte det? Men för all del, jurister är väl bara människor dom också.

 _ Jo då, nog är dom det alltid. Och du, vad skall den hörde göra när han märker att referatet inte stämmer med vad som sagts under förhör?
 

_ Det händer då och då efter vad det låter?

_ Jojo, och inte kan den åtalade göra något åt saken. Det är sekreteraren som skriver och bandspelare används inte alltid under förhandling. Det som inte skrivs ned har aldrig sagts och ibland skriver hon dessutom galet. Så är det.

 _ Alltså förnekar domstolen lite då och då, vad som framkommit?


_ Tja, i princip kanske man kan säga så.


_ Det är för jävligt egentligen.



_ Jaa, jag vet inte det. Det är sig likt på de flesta ställen man jobbar tycker jag, också på andra typer av arbetsplatser. Så är det.



_ Sanningen?



_ Tja, den beror ibland på om den som förhörs verkar trevlig eller inte. Å andra sidan behöver man inte göra tjänstefel för att krångla till det för en osympatisk person inför skranket. Det skall du veta.



_ Så sanningen, finns den?



_ Njaaeeeee, det vete sjutton det!



..............................Så avslutas dialogen med ett litet inåtvänt leende och tyst garv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade, finns mängder av bilder och texter i de äldre inläggen.