tisdag 25 oktober 2011

HYBINETTE och pygmestol


Karin Hybinette med sitt alldeles egna teveprogram
är det väl inget fel alls på, tror jag, men vet givetvis inte. I alla fulla fall så ville hon ha en stol till sina gäster i programmet, för den stol hon generöst erbjöd besökande kunde eller fick hon inte längre använda. - Har du en stol som vi får låna, så hör av dig, sa Karin den sista sekunden i det aktuella programmet ”Hybinette”, eller hur man nu stavar Hybinette utan tyskt y?
Tja, tänkte jag. Hon får väl låna min pygmestol om hon vill. Och så skickade jag en bild på min pygmestol. Självaste pygmeherren fanns med på bild men ser för ovanlighetens skull sällsamt västerländsk ut, det måste jag nog påpeka för pygmeer ser sällan västerländska ut.
I alla fulla fall: den här bilden som finns på bloggsidan fick Karin Hybinette se.
- Du kanske vill låta gästerna välja stol, skrev jag som en hälsning. Och tänkte att Karin kan också erbjuda en mer normal sittningsmöjlighet jämfört med en pygmestol. Kanske det skulle bli lite smålustigt om en gäst fick välja mellan två stolar??????????
Men Karin svarade att stolen var lite för litet som del av programmet. Jag tror också att pygmestolen var lite för liten i svenska sammanhang. Min pygmestol fick inte vara med i TV men den får i alla fall vara med på Herr Bloggs blogg. Var stolen fotograferades? Jo, bland Månbergen på gränsen mellan Uganda och Kongo. Där finns pygmeer, men just nu tillbringar pygmestolen sina dagar på Etnografiska museet i Stockholm. Så är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade, finns mängder av bilder och texter i de äldre inläggen.