tisdag 12 februari 2013

Anmäld är banan i akademins ordlista. Typiskt svensk fjantig besserwisserattityd.


 

Tänka sig, nu går Melodifestivalen in i rasismens tecken också!

Det kan bara hända i Sverige!

Banangossen med sin melodi är anmäld till någon slags myndighet. Det finns ju myndigheter för all möjlig galenskap i Sverige.

Så länge ord och uttryck finns i svenska akademins ordlista skall inga extrema fjantar orda om att ordet inte skall användas.

För eskimå står i akademins ordlista: polarfolk.

Lapska är svenska för samiska. De flesta svenska pratar inte samiska, alltså säger man lapp.

Neger betecknas om person med mörk hy och med ursprung från Afrika. Alltså säger en normal svensk, neger om en person som dricker pilsner på Stureplan.
Zigenare står  i svenska akademins ordlist, ursprungligen en folkgrupp från Pakistan. Svenskar kan inte prata zigenarnas språk, romerspråk eller vad det heter. Svenskar pratar om zigenare, dom som kan romska pratar om romer.

Visst är det logiskt att använda svenska akademins ordlist?
 
När Svenska akademin stryker neger ur listan skall och bör alla svenskar sluta använda ordet neger, men inte förr. Detsamma om lappskt och samiskt och lappar och samer, och zigenare. Svenskar pratar inte samiska. Alltså blir det bland oss som pratar svenska, eskimåer och lappar. Punkt slut.

Varför skall fjantiga svenskar lägga sig ut för något som inte angår dom?  Mina lappkompisar har inget emot att jag kallar dom lappar. Mina negerkompisar har inget emot att jag kallar dom negrer. Tvärtom, de är stolta över att vara just negrer. Eskimåkompisarna är helt med när jag pratar om mina eskimåvänner. Så är det. Punkt.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade, finns mängder av bilder och texter i de äldre inläggen.