lördag 9 juni 2012

........sanningsminnen - okunnig svenskhet.

Till Bokfarbror
Nä, jag minns inte ens vilket nummer av journalisten det stod i, men det var lite följetong, åtminstone två nummer i Journalisten om Ogadengossarna. Chefred gjorde heller ingen riktig grej separat av mitt material, hon gav det formen av stor kommentar kan man väl säga, signerat med mitt namn, och som ett seriöst inlägg bland andra debattskrivare. Däremot bör jag ha texten i datorn någonstans. Jag sa egentligen inget märkvärdigt mer än att det går utmärkt att ta sig in i Ogaden på lagligt vis. Jag skrev som nu till dig, det är en urgammal konflikt som handlar om kameler, inte påklistrad modern olja. Grabbarna visste mycket väl vad de gjorde. De hoppades på ett scoop och tog risker. Plus att dom kunde lägga till snacket om etiopiernas bedrövliga hantering av folk som bor i Jijiggaområdet. Det har alltid funnits halv och helsomalier i den trakten. Men de så kallade frihetskämparna kommer utifrån, dom är inhyrda gossar som inte alls växte upp i Jijigga. Religiösa krigsproffs skulle jag kalla det. Och kanske fick de pengar av kamelägarna? Jag skrev också orden att grabbarna får väl skylla sig lite själva? Jag menade att tar man sig in i ett annat land med vad som kan förståeligt kallas terrorister eller väpnade motståndsmän, då är situationen ingen lek och inget skämt. Mina ord om dom får skylla sig själva citerade Aftonbladets chefred jan H på första sidan när han i stort kommenterade svenskarnas situation, men han nämnde inte mig och jag fick inga pengar för hans knyck ur mitt reportage. Jag hade skickat mitt material direkt till Jan H Aftonbladet.
Jag minns plötsligt en annan typisk okunnighetsgrej på svensk teve. Du minns säkert att det var en somalisk familj som levt länge i Bromma tror jag. Nu var deras barn, en flicka och en pojke i tonåren och mamma och pappa tyckte ungarna borde tillbringa ett år hos släkten i Somalia för att veta varifrån de kom. Vilken utomordentlig tanke och aktivitet av kloka föräldrar! Sagt och gjort, ungarna sattes på flyg till Mogadisho och togs om hand av släkten ute på landsbygden bland kameler och hyddor och bära vatten och äta torr gröt som alla andra somalier. Det gick uppenbarligen ingen nöd på ungarna, de hade det bra enligt somalisk standard. Men det är skillnad på Bromma och bushen i Somalia. Så ungarna rymde och tog sig till Djibotu, den lilla enklaven som tillhör Frankrike sedan jag vet inte när och sedan vilket krig säkert? Men man pratar franska där. Titta på kartan, du hittar Djibotu söder om Eritrea, öster om Etiopien och nordost om Somalia. En liten mark stor som ungefär Östergötland men med en jävla massa folk, som snackar franska. Där gömde sig ungarna som hade svenskt pass givetvis förutom alla andra pass de säkert hade också, och så kom historien ut, för ungarna hade visst ringt till någon i Sverige. Sedan stod Rapport och filmade utöver en typisk del av Djibotu med tak av korrigerad plåt, vass och halm och enstaka större byggnader av cement. Och så sa den svenske reportern att titta här: i den här misären har de två svenska barnen tvingat gömma sig för att inte bli tvångstagna åter till Somalia. Syskonen hade haft pengar och klarat sig bra i det lilla landet. Det är inga fattiglappar som ger sig ut och reser och lämnar Somalia. Det är som när jag brukar säga att man är inte korkad för att man är neger, och man är inte fattig för att man kommer från Somalia. Givetvis blev ju svenskfamiljens släktingar i Somalia livrädda när ungarna försvann så de gjorde allt därnere, och med pengar kan man göra allt i Somalia, och dom här svensksläktingarna hade uppenbarligen kamelpengar. Så dom hittade ungarna - syskon, en tonårsgrabb och en tonårstjej, inga småbarn. De två levde som vilken annan medmänniska som helst i Djibotou. De bodde i ett normalt bostadsområde, de åt mat, tittade på video och teve, och hade ringt till Sverige och väntade på att komma till Sverige. Det var allt. Som tack för att somalieföräldrarna satt i Sverige och för en gångs skull var kloka och ville ge sina barn en insikt i deras bakgrund så pladdrar sverige om plågade svenska barn i Afrika. Och svensk teve förklarade i ett svep med kameran att hela Djibotous medborgare i hundratusentals levde i misär och under plågade förhållanden. Usch vilket lidande två svenska barn utsattes för. Om de medborgare och vanliga människor som käkade mat, drack, arbetade och knullade och sket och pissade i Djibotou, om dom alla människorna sade Rapport ingenting.
Hade jag varit ambassadör för Frankrike i Sverige, då hade jag åkt hem till Paris. För sverige förklarade i svensk teve att fransmän bor i misär och elände. Typiskt Svenska värdering fulla av okunnighet och populism. Med andra ord, Sverige är inte globalt som man vill säga och tro. Världen mot Sverige.

Kommentar: Nä, man måste ha samma regler om invandring i Europa, då kommer dom inte in någonstans.......



Njae, det låter ju illa det där med att dom inte skulle komma in någonstans,

men de här människorna är vana att sova fem till tio pers i en hydda på backen täckt av getskinn. De flesta har aldrig skruvat vatten ur en kran och aldrig skitit på en vattentoa. När dom kommer hit till en Jul och Motala så
skriver tidningarna om stackars flyktingar som får sitta ensam under Julhelgen, ingen gran, ingen svensk tradition, ingen skinka och inte ens fullt möblerade lägenheter. Blaskorna skrev skit åt Motala kommun som inte tog hand om flyktingarna bättre.

Dom är inte flyktingar, dom vill ha ett bättre, smidigare och lättsammare liv. Vem faaan vill inte det? Jag vill bo i Sydarabien eller något annat land därnere, och ha en fackförening som kräver att jag får samma höga lön som de lokala oljesnubbarna, kanske 1000 kronor i timmen, eller en livslön i största allmänhet.
Somalierna som kommer har levt
med krig och sina klanherrar i årtusenden, det enda som kan kallas Somalia. Alla klaner har sina gränser och regler. Nu skall dom ha mark som traditionellt tillhör Etiopien. Därför säger svenskar att Etiopierna är elaka som vill hålla somalierna borta. Somaliska kamelägare vill ha större
marker, det är hela problemet. Dom gossarna är mångmiljonärer och lever i lyx och har allt dom vill ha. De två svenskarna som sitter i sinkaburen i Addis tyckte dom var riktigt duktiga när dom klev över gränsen med somalier, oj, så spännande. Och tänk vilket scoop de kunde kränga i Sverige. Lundins olja var ju inte ens nämnd under den första perioden efter fängslandet.
Sedan passade det populismen hos svenskar att börja prata om Lundin, så nu var det plötsligt olja grabbarna letade..men dom sa själva i intervju att de åkte ned för att svenskar påstod att etiopierna begick ofolkrättsliga
övningar i Ogaden. Under fängelsetiden har sedan alla möjliga ursäkter och förklaringar publicerats om grabbarnas äventyr. Och samtidigt handlar allt om kameler, egentligen. Och en uråldrig gränstvist i det sammanhanget. Svenskarna satt de första dygnen i en liten håla som heter Jijigga. Det är inte lustig att
sitta i polisarresten i Jijigga. Det är jag övertygad om. Jag bodde där då och då i det enda så kallade hotellet i Jijigga, nästan granne med polisstationen. Ungefär som i en dålig arrest i något stenåldersland. Titta på kartan - Jijigga, så kanske du kan tänka dig. När jag läste alla
flosker som stod om Ogaden när grabbarna togs, så , som vanligt kunde jag inte hålla käften. Jag skrev en drapa, men inte en enda blaska ville ha den. Så Journalistförbundet för en gångs skull föregick med gott exempel. Tidningen Journalisten var den enda av sveriges tidningar som ville släppa fram en dokumentation om verkligheten i Ogaden, Jag skickade till och med bilder på skyttegravar och gamla skelett bland stenrasen för att visa hur det alltid har varit krig mellan kamelfolk och etiopier. Heder åt tidningen
Journalistens chefredaktör. Givetvis fick jag kommentarer som helt gick i linje med svenska okunniga besserwisserröster som aldrig varit varken i Somalia eller Etiopien. Det samma med Davit från Eritrea. Hans familj här i Sverige har vädjat till Expressen och svensk media att inte hålla på med Eritrea, men det skiter Expressen i. Blaskan vet givetvis bättre är folk från Eritrea hur en eritrian tänker och fungerar. Svensken - jordens samvete  men egentligen ren okunskap och förljugenhet. Därmed kan man inte säga att Sverige fungerar globalt och att folk har samma värde. Det är Sverige mot övriga världen som är verklighet. Men enligt svensk filosofi så vinner  givetvis Sverige.

Så det så..............






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade, finns mängder av bilder och texter i de äldre inläggen.