måndag 7 november 2011

KONSUM, luredrej eller ej

Varför handlar folk på Konsum i Vadstena?

Dyrast i sta´n, har alltid varit och kommer att förbli, tydligen.

Min stora gärning i livet var när jag fick en Konsumbutik att lägga ned verksamheten. Det ångrar jag inte alls. Och nu, ännu en gång konstaterar jag att Konsum är dyrast. Konsum fortsätter att leverera lite sämre grejer men dyrare än de flesta. Konsum vill tydligen inte ändra sig till det bättre. Konsums affärsidé är nog att vara dyrast.

Anledningen till att jag kunde lägga ned en konsumbutik var att medlemmarna slutade handla i sin egen affär. Folk – medlemmarna slutade att köpa dagligvaror i Konsum ty varför skulle Konsummedlemmar betala mer för maten än medborgare som handlade i privata livsmedelsföretag? Det insåg medlemmarna själva, att handla i ortens dyraste butik som sades vara konsumentägd lät snarare som rena bluffen.

Det var mina prisjämförelser med andra dagligvaruhandlare som blev anledningen till att Sveaföreningen stängde det lokala Konsum, efter ren och enkel konsumentupplysning. 

När jag ser alla äldre med rullator stapla fram genom trånga Konsumgångar i butikerna tycker jag så synd om dem. De minns den gamla tiden när alla var medlemmar och satt och räknade kvitton så köksbordet blev fullt av små kvittohögar. Återbäring kallades anledningen. Det kom några kronor till Julen, som tack för att man handlade på Konsum. Dagens gamlingar lever kvar i den världen.  

Då kallades Konsum konsumentägt på riktigt men ända in på senare år körde Konsum upp folk med den lögnen. Ända tills en Nordisk satsning på ett slags Nordens Konsum gick i graven på grund av att en VD hade kört Konsum Norden i botten. Då insåg den svenske Konsumchefen att inte längre vill folk acceptera den bedrägliga titeln konsumentägt.

Så Konsumchefen gick ut med det enda riktiga, att tala sanning, och hon sa så här:

Konsum är numer som vilken kommersiell handelskedja som helst.  

Men det tycks folk och medlemmar aldrig vilja tro på.

Den verkställande direktören fick flera miljoner för att ha kört Konsum Norden i botten. Samma dag som Konsum deklarerade VD:s avgång och gav samtidig miljoner i ersättning som tack för att han körde Konsum i botten, då gick jag till min hemmabutik och begärde att få tillbaka insatsen och så gick jag ur Konsum.

Jag har aldrig återvänt för att handla.

Konsum är inte ens solidarisk.

En period fanns en enda lanthandel kvar längs vägen mellan Sveg och Norska gränsen, en butik med bra tillgänglighet och mitt i glesbygden. Folk behövde Konsumbutiken. Men Konsum lade ned den enda affär som fanns inom räckhåll.

Då visade Konsum sitt rätta jag.

Och många landsbygdsbor lämnade Konsum, för gott. 

Längst upp i norra Sverige lever kommunister tätare än vanligt jämfört med övriga landet. Då skulle man tro att Konsum, konsumentägt som de säger, solidariskt skall hålla bra priser, mitt i kommunistgeografin. De människorna går ju till Konsum för att handla solidariskt och politiskt. Då borde väl Konsum också vara solidariskt.  

Nix, min gode konsument. I Luleå finns – fanns Sveriges dyrast Konsumbutik, det visade en gång en rikstäckande inventering av Konsumbutiker i landet. Hur tänkte Konsum? Förmodligen på så vis att de där korkade kommunisterna som kommer till Konsum och oss för att vara solidariska, de kommunisterna är säkra köpare, så dom kan vi klå på pengar med höga priser. Det är väl Konsums svar på solidaritet?

Jag fick alltså Konsums Sveaförening att lägga ned en butik i ett mindre samhälle i mellersta Sverige. Som reporter köpte Bloggaren matkassar med exakt samma varor och i fyra olika butiker. Konsum var i särklass dyrast och var så vid fyra olika köptillfällen som jag redovisade i en tidning.

Efter andra jämförelsen hörde den lokala medlems organisationen av sig, och efter tredje jämförelsen hörde regionföreningen Svea av sig. Sedan blev det extrastämma som beslöt att lägga ned Konsum i det lilla samhället. Ty, när medlemmarna insåg att verklighetens Konsum var dyrast av alla butiker i samhället, så slutade folk att handla på Konsum. 

Gå ni nu och gör detsamma! Bloggaren har jämfört priserna på exakt samma produkter mellan Östensson och Konsum i Vadstena. Konsum låg vid en prisjämförelse för några år sedan högre än Östensson. I dag är situationen densamma. Konsum har uppenbarligen som affärside att vara dyrast.

Varför går ni medlemmar och andra konsumenter till Konsum som bara resulterar i att onödigt välbetalda Konsumdirektörer kan sitta kvar på sina jobb i högkvarteret vid Slussen.

Varför skall du låta dig skinnas av ett dagligvaruföretag som är dyrare än de mest privata företagen?

Gör som jag! Låt dig inte luras – lämna Konsum! Det tycker Bloggaren.

Hämta din insättning som medlem och lämna Konsum. Ett sketet företag som närmast lurar folk anser Bloggen. Här är varor och priser på senaste jämförelsen nu i november 2011.

Konsum är dyrast på sex av sju produkter. 

Varför i hela fridens namn handlar folk på Konsum?

Serla toapapper:

Östensson: Per kilo 33,16  Pack: 34,95

Konsum Per kilo 34,19 Pack 35,90

Lammpapper

Östensson Per kilo 47,30 Pack 28,95

Konsum Per kilo 50,57 Pack 30,95

Kalles kaviar 190 gr

Östenson Tub 20

Konsum Tub 22,50

Prästost

Östenson 79 per kilo

Konsum77 per kilo

Vitlökspulver, Santa Maria

Östenson 18 kr

Konsum 18,50

Felix Ketchup 1,25 kg

Östenson Per flaska 22,95

Konsum Per flaska 23,90

Nyponsoppa 1 liter

Östenson Ekström -  10,95

Konsum Arla – 13,95

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade, finns mängder av bilder och texter i de äldre inläggen.