torsdag 29 september 2011

Grattis till Svanen

Hej å hå Motala ICAMaxi!

Attention: chefen, med anledning av Svanutmärkelsen!

GRATTIS till Svanen!

- Ja, inte vet jag, sa kassörskan, när jag undrade om jag fick rabatt på korven eftersom en mus kanhända hade gnagt på ölkorven. Den söta tösen bakom kassaapparaten satt på ett ICAMAXI och visste inte om hon skulle ge rabatt för korvpaketet som var öppnat.

Och eventuellt mus-råttgnag syntes väl på korven.

 – Jag måste nog fråga föreståndaren om jag får lov att ge rabatt, sa kassörskan. Hon förfasade sig dock inte alls över att det möjligen hoppade råttor och möss som tog för sig av läckerheter på hyllorna i ICAMAXI. Den söta tösen bakom kassaapparaten verkade ta det som rimligt att gnagare levde bland färskvaror på ICAMAXI. Tänka sig att vi alla skall vara lika, men ändå så olika.

Du har fått Svanen i din hand. Gratulerar till den! Vad nu svanen är värd kan man väl undra! ICA som ICA. Tror du din kollega skulle få Svanen i sin hand med en kassörska som tar det ganska lugnt och naturligt med råttor och möss på hyllorna i butiken? Och numer vet också kunden att ena gången är det gamla produkter som ligger på golvet och skyfflas upp och läggs i disken, andra gången är det utmärkelse med status! Tjo flöjt, sa Janne Wängman när han tjyvsköt en älg! Och alla var glada för köttet!

Du skall vara glad över att inte ha just den kassörska jag träffade på ett ICAMAXI, då hade du aldrig fått Svanen. Men din kollega mår säkert bra i dag också, utan en svan i sin hand. Alltså: när jag en gång handlade på ett ICAMaxi och var himla hungrig, då köpte jag två ölkorvar och tog för mig av den ena och smågnagde på ölkorven under promenaden mellan hyllorna medan jag införskaffade önskade varor. Kön till kassan var inte särskilt lång och tösen bakom apparaten fick varorna i laga ordning presenterade, så kom hon till ölkorven men reagerade inte alls för det öppnade korvpaketet där jag hade gnagt av korven. Men det var tydligt öppnat och inte alls försökt vara gömt. Så samvetet krävde sitt och jag påpekade för kassatösen att paketet var öppnat och korven såg gnagd på. Jag undrade om man fick rabatt på öppnade korvpaket. – Det är nog nån mus eller råtta som har härjat i korven, sa jag och visade hur någon gnagt på korvens ena ände.

– Nämen, sa den söta tösen. Så det ser ut. – Ja, sa jag. Därför undrar jag om man får rabatt om mössen har ätit av korven? - Jaa, sa hon och såg eftertänksam ut.

-Det borde du väl få sa hon.

– Men jag är lite osäker, konstaterade den unga damen. Jag måste nog fråga föreståndaren om jag får ge rabatt. Och så började hon knappa på interntelefonen för att få chefens lov att sälja en korv till rabatterat pris eftersom kanske möss hade gnagt på korven!

Då givetvis gick jag in och sa att det var jag som var musen. Inte ens då skrattade hon. Konklusionen blev att kassabiträdet såg det inte som anmärkningsvärt att en mus eller råtta hade gnagt på ölkorven och tvekade om hon skulle ge rabatt för musgnaget. Det du Svanchefen, det är också personal på ICA. Vad skulle du säga? Är det bara att sparka och avlägsna den lilla tösen eller skulle du försöka få fram något slags omdöme i kassörskan och behålla henne?

Grattis till ditt Svandiplom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade, finns mängder av bilder och texter i de äldre inläggen.