KULTURARV ÖSTERGÖTLAND,
En pseudotitel och låtsasverksamhet.
Här i två större kartonger ligger fotografier på flera hundra av länets postlådor längs vägar och vid hemma-hus. Många är målade av osannolikt duktiga Östgötar, amatörmålare och konstnärer, konsthantverkare och snickare. En stor samling kreativt begåvade människor. De skapade genom åren klassisk folkkonst. I dag återstår bara bilder av postlådorna, många träpostlådor har redan ruttnat sönder.
Detta är en samling fotografier som borde vara självklar del av det populära uttrycket Östergötlands kulturarv. De postlådor som ännu i dag finns av trä, håller på att ruttna, då återstår bara de här bilderna i sina kartonger.
Forskare, posthistoriker m fl bör ha rätten att få kunna studera postgång etc från i dag. Därmed skall samlingen bevaras på lämpligt vis.
DETTA ÄR FOLKKONST.
Men Östergötlands museum - Kulturarv Östergötland - vill inte befatta sig med unik folkkonst.
Just nu ligger här flera hundra bilder som är inramade ute på marknaden. Dessa några hundra är bara en del av flera tusen bilder på postlådor från Östergötland. Hela dokumentationen av postlådor är i sig en stor kulturgärning, genomförd av en person. Men "kulturen" i Östergötland vill inte ha med folkkonst att göra.
Ta ditt delade ansvar för denna samling av pappersbilder på postlådor i Östergötland. Skaffa ett fåtal, visa din hembygd respekt. Bloggen har ägnat sju år på projektet. Ramarna är vackra som dekoration.
Men det är syvende och sist originalen i form av diabilder, negativ och digitala bilder som skall bevaras för historiker, kulturaktiva och forskare. Det är stor skam på Östergötlands museum och så kallade kultur- och museifolk om ingen övertar ett långsiktigt ansvar.
Varken Östergötlands museum, Kulturarv Östergötland, Länets hembygdsförening, kommunchefer och kulturens ledare i Östergötland visar engagemang eller entusiasm.
Ändå handlar det bara om att för evigt bevara en CD-skiva med flera tusen bilder av postlådor inbrända.
Dock har lokala media uppfattat materialet som värdefullt. Postlådorna i Östergötland hängde först på ett galleri i Vadstena. Teve och lokala media rapporterade om denna kulturskatt. Motala-Vadstena tidning skrev om postlådebilderna. Corren var först genom att redaktör "Pitas" på sin tid fyllde sidor med postlådebilder, som blev väldigt mycket uppskattade av läsarna. Bilderna visades på biblioteket i Ödeshög, Radio Östergötland rapporterade och Corren hängde på ännu en gång.
Men inte en enda kulturansvarig visade intresse eller hörde av sig, trots bred medietäckning. Medborgarna trodde att Kulturarv Östergötland skulle komma som raket och se till att bilderna bevarades. Inte ens efter förfrågan har Kulturarv Östergötland intresse.
"Myndighetschefen" Dan kan tänka sig att lägga en webblänk till en hemsida, det är allt, och Kulturarvschefen har kravet att hemsidan skall vara av kvalitet! Så det så! Vad kvalitet är avgör givetvis Dan. Ett skamtänkande för Museet i Östergötland.
Ändå handlar allt om att för framtiden bevara en liten CD-skiva, inte ens det kan Kulturarv Östergötland - Östergötlands museum tänka sig att ansvara för!
Kulturarv Östergötland gör nämligen ingenting själva. Den personalen lägger allt ansvar på medborgarna. Då skall det nog inte heller finnas byråkrater inom Östergötlands musuem som säger sig företräda Kultur och Arv i Östergötland. Kulturarvet Östergötland svarar inte ens på brev ang kulturarvsobjekt och projekt, endast efter uppmaning och skärpta påpekanden. Det tog över tre månader för Dan på Kulturarv Östergötland att ens behaga svara med en första ointresserad rad. Så skall inte en tjänsteman hantera medborgare.
LÄGG NED:
KULTURARV ÖSTERGÖTLAND,
SOM DET NU FUNGERAR!
Bloggen tycker kulturens ansvariga i Östergötland är ynkliga, oförskämda, respektlösa och totalt utan intresse för sina begåvade medborgare som har producerat och skapat dessa postlådor som är outstanding i sitt slag.
Bilderna och särskilt originalen är en kulturskatt!
KULTURARV-ÖSTERGÖTLAND.
Men varken "myndigheten" med samma namn gör något, eller övriga ansvariga för Östergötlands kulturarv.
Östergötlands museum vill tydligen inte ens tänka tanken på ett bevarande. Varför skall en liten CD-skiva behöva vara så besvärlig för en stor Myndighetsinrättning?
Som postlådorna ligger på bilden ovan i kartonger, i pappersform och inramade, passar de bra i hembygdsgårdar, privata hem och i alla former av sammanhang där man har något som helst intresse av sin egen kultur, i till exempel kommunhus, det finns massor av bilder från Vadstena, Ödeshög och Mjölby.
Ramarna är dekorativa och bjuder på en överraskande begåvad kulturgärning.
Finns det något kommunalråd som är intresserad av sin egen lokala kultur?
Skammen ligger tät över Östergötlands musei- och myndighets och kulturpersoner.
VISST HAR TURIST-KOMMUNALA INTRESSEN RÅD ATT BEVARA NÅGRA FÖREMÅL SOM DRAGPLÅSTER INOM TURISM. VISST HAR KOMMUNERNA RÅD ATT VISA NÅGRA BILDER FRÅN SIN LOKALA KULTUR PÅ VÄGGARNA I KOMMUNHUS. Varje kommunalråd och museichef kan donera en hundring någon månad för att behålla sin kultur, men politikerna vill inte engagera sig och personligen aldrig ställa upp med något annat än pladder. POLITIKER OCH ANSVARIGA KULTURMÄNNISKOR BEHÖVER BARA LITE VILJA, LITE,LITE GNISTA, OCH LITE,LITE ENTUSIASM - MEN egenskaperna SAKNAS? Inget annat.
Ödeshögs kommun har till och med postlådekultur och bevarande uppe på dagordningen med tjänstenummer och diarienummer, men Ödeshögs kommunalråd har inte ens kommenterat ärendet. Ödeshögs kommun vill inte ta i sin egen kultur, fast postlådorna ligger som diskussion på kommunfullmäktiges dagordning. Ödeshög agerar regelvidrigt mot kommunärenden. Men så är det. Kommunalråd är inte intresserade.
Trögt i Östergötland?
Folk utanför länet hörs säga så?
Pippi med posten, tänk, den som målade lådan skulle säkert kunnat arbeta som illustratör, vilken autodidakt!
Kan man tänka sig vackrare och mer rationell postankomst?
Vid köksbordet bakom fönstret.
Som sagt, postlådemotiven är folkkonst.
Superjobb av anonym begåvning, skepp i relief utskuret i ett enda mastigt trästycke.
Det behövs minst en hantverkare av god kvalitet för att skapa denna postman i nästan helfigur, tänk så glad brevbäraren blir när han får möte en kollega.
Säkert är postlådans ägare jägare eller ornitolog.
Ofta relaterar brevlådor till lådägarens person.
Ortens jägarprofil har givetvis gjort sig en älglåda, i dag är den här postlådan sönderrutten, bara denna bild återstår, prata om kulturarv Östergötland.
Grisar på låda, varför inte?
Som sagt, FOLKKONST. De här postlådebilderna betraktas som ett självklart Kulturarv Östergötland för nästan alla människor, utom för de som härskar över Östergötlands museum och kulturarvet.
Säkert ett sött människopar, liksom lådan.
Så till spisen, den står längs vägkanten och ägaren renoverar spisar.
Ingen av de här visade bilderna duger för Museifolket i Östergötland att bevara som ett kulturminne från Östergötland. Vad är då kultur för personalen vid Kulturarv Östergötland, Östergötlands museum? Kulturen i Östergötland visar ingen respekt, ingen ödmjukhet, absolut ingenting för alla dessa Östgötar som producerat och målat och skapat dessa postlådor.
Dom här bilderna är endast några ur en samling av ungefär 2000 av olika postlådor. Men den dokumentationen är ingen kulturbrutta eller kultursnubbe i Östergötland intresserad av att bevara.
Spisen blir nu den sista anhalten för alla tusentals bilder som fotograferats av en enda person för egna slantar och under 6 år.
Men nu skall rasket brännas!
I spis eller på bål!
En präktig kulturskandal ägnad Östergötlands museum - Kulturarv Östergötland!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar