Hej museichefen, Maria
Jensén.
Vi har träffats. Jag var
den tjocke fule gubben som stod och svettades nere i receptionen och hade tänkt
försöka prata med dig men du anlände med ett helt patrask och ett
hundratal stimmande skolungar. Två gånger har jag känt från första sekund:
detta är menlöst. Båda de gångerna under mitt arbetsliv hände inom dina
museiväggar. Något är fel i det där huset, förmodligen människorna. Till och
med du som chef står i Corren och säger att du vill inte vara chef. Men det var
just därför jag ville träffa dig för en stund gaggeri. Jag lärde mig du hade
levt i England, och så har jag, och jag tänkte att du har nog drag under
galoscherna. Dom där andra du krokade på som följe, ville jag inte alls ha att
göra med. Nu drar du och huset sjunker säkert ned i patrasknivå igen. Jag drar
också, som gammal curator till tidigare marker där det händer ting och där man kan
genomföra, och museimänniskor är som sådana. De gamla Rhodesierna sa
”Rhodesians are a special brand”, så är det normalt också på museer, en
museimänniska är född sådan, men inte patrasket i Östergötland.
Jag vet nu att du vill
inte ens tänka tanken på att bevara bilder på länets postlådor som ett
Kulturarv Östergötland. Min kontakt med Dan i ämnet postlådor är en skandal.
Oförskämt, okunnigt, arrogant blir man bemött och konklusionen blir att i bästa
fall, i händelse det passar Dan, så kan en kulturskatt bli kopplad till museets
hemsida, om Dan tycker hemsidan är trevlig.
Man skall inte behöva vänta i flera månader för att få kontakt och brevsvar, och dessutom bara efter påminnelse om att brevet är skickat! Så skall ingen tjänsteman fungera. Och när Kulturarvet presenterade sig en dag dokumenterade besökarna onekligen att det är bara medborgarna som ordnar till Kulturarvet. Museet gör i stort ingenting, varför också en mängd ekonomiskt oberoende externa deltog och som representerade Kulturarvet. Museet fanns knappt med i föredragslistan.
Man skall inte behöva vänta i flera månader för att få kontakt och brevsvar, och dessutom bara efter påminnelse om att brevet är skickat! Så skall ingen tjänsteman fungera. Och när Kulturarvet presenterade sig en dag dokumenterade besökarna onekligen att det är bara medborgarna som ordnar till Kulturarvet. Museet gör i stort ingenting, varför också en mängd ekonomiskt oberoende externa deltog och som representerade Kulturarvet. Museet fanns knappt med i föredragslistan.
Jag har också prövat
situationen för filmare i Östergötland. Handlar
om ett material som behöver ansvaras för och rimligen bevaras som del av
kultur i Östergötland, men får
hänvisning till någonstans långt utanför Östergötland. Så lokala filmare är du
inte intresserad av.
Att som jag i
receptionen i svett och tårar undrade om du var intresserad av en samling
artefakter från en Östgöte inte föll dig i smaken, var ganska förutsägbart, så
här i backspegeln, men mina grejer är attraktiva världen runt i övrigt, dock
inte för Östergötlands museum. .
Jag gav dig mitt kort
med kontaktmöjligheter. Jag tänkte gå då. Givetvis gav du kortet till en Inger,
vill jag minnas, som låser in prylar och inte mer. Hon skulle också ge besked
om museet skulle vilja engagera sig på något vis. Hon skulle diskutera. Ännu
har jag inte hört något om vad den diskussionen resulterade i. Hur länge sedan
är det?
Jag har aldrig i mitt
arbetsliv blivit så oförskämt behandlad som av dig. Jag har befunnit mig i
väldigt lika situationer i olika länder, Sverige inkluderat. Då har museifolk
bjudit in till en sittning, kalla det möte och seriös diskussion. Du bjuder på parodisituation.
Du visste givetvis också
att jag hade haft en utställning om en bonde kring Tåkern några år tidigare,
samma patrask du anlände med bland stojande skolungar, var då inblandade, så
ingen av den samlingen du drog med dig var jag intresserad av. Initialt hände samma
sak när jag kom med exempelbilder om bonden. Douglas blev den självklara
kontakten, men jag kände när Marietta dök upp i restaurangavdelningen, som
inför din receptionsmottagnig: Detta är noll värt. Men hon skulle ta upp det. Och
då rusar till en människa som levde och var full av energi och inleder med ”Dom
här behöver en genus – tankeställare” Klart vi skall göra något om din bonde.
Äntligen tänkte jag. En klarsynt, driftig varelse på det här museet.
Personal sa att dom hade
aldrig haft så mycket folk en öppningsdag (fler än vanligt besökte
utställningen, bönder från byar runt Tåkern hyrde buss och kom upp), aldrig
hade en invigningsdag varit så trevlig, med tant landshövding och god mat och
dricka.
Hur såg rummen ut?
Jag hade hela tiden
påtalat att detta är ingen fotoutställning. Jag hade under fyra, fem år
dokumenterat en samtida bonde vid Tåkern. Det skulle behandlas som ett musei –
dokumentations material. Min hela tanke kring alla år och tusentals fotografier
var att dokumentera en samtida bonde. Jag gjorde inte kameraknäppen som
fotograf eller för att göra bra fotografi, bara en dokumentation. Att sedan
bilderna höll för en fotoutställning fick Museet stå för.
MEN när teknikerna
började spika upp stora spånplattor och nagla fast vanliga maskinkopior från
fotoaffären med kontorsklammer på en spånplatta, då var jag tvungen att
reagera. De klippte inte ens rent och rakt de vita ramarna på pappersbilderna.
Jag sa att det här måste bli en multiutställning. Jag ville inte skämmas med de
här bilderna, och som fotografierna skulle presenteras. Då fick jag också det
runda rummet högst upp och glasmontrarna och släpade dit massor av relevanta
objekt för en bondes samtida liv kring Tåkern. Hade jag inte fått göra den
insläpningen, så hade jag tagit ned bilderna och skurit bort dom från
spånplattor, bilder uppsatta med kontorets häftapparater.
Som vanligt var Corren
menlös och artig i sina kommentarer, säkert också för att jag jobbade på Corren en
period, och gjorde uppföljningar på den aktuelle bonden himself. Lokalteve var
där etc.
Här får du se den ende kommentatorn
med verkligheten i sikte:
Inspiration
att längta ut
Under
flera år har fotografen Tony Håkansson passat på att dokumentera livet vid
Tåkern i bilder. Bilderna har blivit till en utställning på Östergötlands
länsmuseum kallad Ett år vid Tåkern som öppnar på söndag.
Tyvärr ges bilderna litet utrymme i den förhållandevis jättelika Dahlgrensalen. De har trängts ihop på svarta anslagstavlor. Många av bilderna är i småbildsformat och dessutom ofta utskrivna med låg kvalitet på dåligt papper. Utställningen har karaktären av ett fotoalbum placerat i ett rum.
Men överser man med dessa klara brister är det som bilderna väl berättar intressant. Det är inte utan att Ett år vid Tåkern får en att längta bort från museets salar till en frisk dag vid sjöns strand.
Tyvärr ges bilderna litet utrymme i den förhållandevis jättelika Dahlgrensalen. De har trängts ihop på svarta anslagstavlor. Många av bilderna är i småbildsformat och dessutom ofta utskrivna med låg kvalitet på dåligt papper. Utställningen har karaktären av ett fotoalbum placerat i ett rum.
Men överser man med dessa klara brister är det som bilderna väl berättar intressant. Det är inte utan att Ett år vid Tåkern får en att längta bort från museets salar till en frisk dag vid sjöns strand.
Skribenten kom ned från Norrköpings tidning.
Jag menar hur i hela friden har ett museum inte mer
självkritik än att totalt förstöra möjligheterna till en vacker utställning? Museet
talade om fotoutställning, medan jag pratade om multiutställning men
dokumentationspresentation var den ursprungliga tanken. Ett hårt semivetenskapligt museimaterial, det var helheten, men den tanken sket Östergötlands museum i.
Dahlgrenssalen är en suverän utställningslokal, jag tog över
efter Lasse Frisk, men museipersonalen gjorde väggar, ljus och den suveräna
utställningslokalen till en förbannad ladugårdsvägg med total brist på layout
och vacker hantering av materialet. Under den där perioden var det till och med
någon som sa att du borde ju bli museichef här. Så illa var det inom väggarna. Med
andra ord kände folk att här behövs nytt blod. Att du har höjt besökssiffrorna
med 100 000 eller vad det var kunde nog vem som helst gjort. Och jag
tvivlar du har fått 100 000 vuxna östgötar komma på söndagarna. Att höja
statistiksiffror med skolbarn har jag också gjort, det är lätt som en plätt.
Nu när du säkert vet att jag har dokumenterat en bonde vid
Tåkern och han är med största möjliga sannolikhet den mest dokumenterade
Östgöten genom tiderna, då tycker jag spontant att du som museimänniska skall
svara – kom över Tony. Vi måste fixa bilderna om Arne vid Tåken. Han får ju
inte ruttna i bilder! Du bör ordna så mina bilder av Arne vid Tåkern blir
bevarade in i evigheten……….Det bör du se som en gängse kulturgärning och naturlig museiåtgärd.
Du kan låta studenter disputera på bilderna eftersom jag
också har texter och dagböcker kring Arne. Att släppa alla de här tusentalen
bilder av en Östgöte öser stor skam över dig som museichef. Men givetvis händer
inget. Så jag frågar dig, vet du hur man ordnar ett offentligt kulturbål i
Vadstena, förslagsvis på Rådhustorget? Du som kommer från Vadstena, du känner väl rätt folk för att ordna med ett vackert kulturellt bål?
Jag har tusentals med bilder på Östergötlands kultur, föremål och ett arkiv med
filmer som skall brännas, vill du tipsa om hur att agera?
Jag har svettats två gånger på Östergötlands museum, aldrig
i något annat sammanhang eller någon annanstans. Jag bifogar en bild, inte för att
låta stor i käften, men jag svettades inte alls med den här mannen och hans
följe, men med dig bakom patrasket svettades jag.
Den menlösa stunden.
Du som jag, drar. Det enda som ger mig ett litet hopp kring dig, är din kommentar om att du kunde tänkt dig stanna ett par år till, men att stanna på Östergötlands museum, det gör nog ingen sund varelse, så länge patrasket styr.
Den menlösa stunden.
Du som jag, drar. Det enda som ger mig ett litet hopp kring dig, är din kommentar om att du kunde tänkt dig stanna ett par år till, men att stanna på Östergötlands museum, det gör nog ingen sund varelse, så länge patrasket styr.
Svettas man inte här med den mannen,
så borde man inte heller svettas med dig på Östergötlands museum.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar